Hier zie je de tonen in de sharp-weergave.
Dat betekent dat we gebruik maken van kruisen.
Een kruis betekent dat een bepaalde toon met een halve toon verhoogd is.
Kijk bijvoorbeeld naar de toon F.
Als je de F een halve toon hoger speelt dan noemen we die toon F-sharp.
Je mag ook zeggen: Fis. Je kan het ook zo opschrijven: F#.
Dit kom je ook tegen bij de G, de A, de C, D.
Alleen bij de B en de E kom je dit niet tegen.
Dat komt omdat BC en EF tegen elkaar zitten.
C Db D Eb E F Gb G Ab A Bb B op de gitaarhals
Als je gitaar gestemd is volgens: Elf Bananen Gaat Die Aap Eten, dan zijn dit de tonen zoals je ze op de gitaarhals kan terugvinden.
Als je goed kijkt dan zie je dat de snaren elkaar gewoon herhalen. Eigenlijk zie je zes keer hetzelfde, alleen is de begintoon steeds verschillend.
Je ziet dus ook dat de eerste en zesde snaar aan elkaar gelijk zijn.
Als je er de tijd voor neemt gaan je meer dingen opvallen.
Bijvoorbeeld dat de C en de F altijd boven elkaar staan.
Of bijvoorbeeld dat de C op de eerste snaar en op de derde snaar ten opzichte van elkaar hetzelfde liggen als de D op de eerste en derde snaar en dat dit ook zo is voor alle overige tonen.
Het is belangrijk dat je de tonen op de gitaarhals snel terug kan vinden.
Om dat te leren kan je het lege overzicht via de Sleutelpagina Downloads downloaden en uitprinten en vervolgens oefeningen voor jezelf verzinnen, bijvoorbeeld:
Oefening
Kleur op een leeg blad alle C-tonen eens in.
Kleur op een leeg blad alle D-tonen eens in.
Vergelijk de twee bladen. Zie je de overeenkomsten in het patroon.
Oefening
Kleur op een leeg blad C D E G A en ontdek de patronen die ontstaan.
Kleur op een leeg blad G A B D E en ontdek de patronen die ontstaan.
Vergelijk de twee bladen.
Oefening
Kleur op een leeg blad C E G in. De C E en G vormen samen namelijk het C-akkoord. Nu zie je dat je het C-akkoord op meerdere manieren kan spelen.
Kleur op eeen leeg blad G B D in. DE G B en D vormen samen namelijk het G-akkoord. Nu zie je dat je het G-akkoord op meerdere manieren kan spelen.
Vergelijk de twee bladen. Zie je de overeenkomsten tussen de G-akkoorden en de C-akkoorden?
Oefening
Kleur op een leeg blad A C E in. Deze tonen vormen samen het Am-akkoord. Nu zie je dat je het Am-akkoord op meerdere manieren kan spelen.
Kleur op een leeg blad E G B in. Deze tonen vormen samen het Em-akkoord. Nu zie je dat je het Em-akkoord op meerdere manieren kan spelen.
Vergelijk de twee bladen. Zie je de overeenkomsten.
SP03B001