Let op:

Je moet deze afbeelding vanaf beneden naar boven bestuderen; kijk dus even naar de C links onder. Daarboven zie je de D. Daarboven de E, enz.

Deze afbeelding laat je zien hoe het verschil ontstaat tussen een majeur- en mineur en diminished akkoord in de toonsoort C.


We beginnen met het C-akkoord.

Daarna komt het D-akkoord.


Je moet wel even weten dat akkoorden worden gebouwd volgens het 1 3 5 principe.


Dus:

C D EF G A BC levert het volgende op:


CEG

DFA

EGB

FAC

GBD

ACE

BDF


De pijlen maken duidelijk dat je met verschillen intervallen te maken hebt.


Anders gezegd:


De afstand C E is 2 (Dat zijn vier fretten)

De afstand D F is 11/2 (Dat zijn drie fretten)


Kijk maar:


C D EF G A BC


De afstand C E is 2 (vier fretten)

De afstand E G is 11/2 (drie fretten)


Kijk hier maar naar de tonen op de gitaarhals. Zie Sleutelpagina De tonen

Meer duidelijke en interessante informatie over intervallen vind je hier: https://www.semitonecircle.com/pagina2/inleiding/de-intervalnamen

SP09A001